• וואלה! ראשי
  • הפוך לדף הבית
  • שלום אורחקרא דוארפתח תיבת דואר חינם!
  • מזג אוויר
  • מפות
  • קניות

החופש הגדול- סיוט או הזדמנות?

פייסבוק טוויטר

החופש הגדול- סיוט או הזדמנות?
לילדים שלנו ישנה שנה שלמה לבנות ציפיות לקראת החופש הגדול. הם מגיעים אליו בתחושה שבחופש הגדול מותר ה-כ-ו-ל: ללכת לישון מאוחר, לזלול חטיפים, לצפות בטלוויזיה ללא הגבלה, ובקיצור- לעשות ככל העולה על רוחם. האומנם?

שרון שלו

איך ניתן לאפשר לילדים שלנו חופשה חוויתית אך במסגרת של גבולות?
לשם כך, עלינו ההורים להכין את עצמנו ואת ילדינו לתקופה הזמנית החדשה שעומדת בפנינו, וללמוד לנצל את הזמן בצורה הטובה ביותר.
החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת (אם כי מאתגרת) לשיפור וקידום היחסים שלנו עם הילדים, ושיפור היחסים והחברות של הילדים בינם לבין עצמם.

תכנון חופשת הקיץ
האפיון המרכזי של החופש הגדול הוא היעדר מסגרת (גן, בית ספר, חוגים) וכפועל יוצא מכך יציאה מהשגרה. גם בתוך "שיגרת החופש" ישנה חשיבות גדולה ליצירת סדר יום עבור הילדים וזאת באמצעות תכנון מקדים.

שיחה משפחתית לתיאום ציפיות:
מה אנחנו מצפים מכם?
• עזרה בבית
• שמירה על אחים קטנים
• הכנת חוברות עבודה לחופש
• מי מוריד את הכלב? מי מאכיל את הדגים?
• הקצבת זמן מול הטלוויזיה / מחשב
לרוב, הילדים הצעירים זוכים למסגרת חלקית בשבועות הראשונים של החופש באמצעות קייטנות, בעוד שהילדים הבוגרים יותר פעילים בעבודות שונות (הדרכה, בייביסיטר, התנדבות וכ"ו).
חשוב שגם החלק השני של היום, יהיה מתוכנן מראש, שהילד ידע למה לצפות: מה מחכה לי אחרי הקייטנה?
תכנון מקדים מקנה רוגע ושקט לילדים.
דרך טובה היא להכין טבלה ולמלא בתוכה ביחד מה עושים בכול יום. הילד ניגש לטבלה ורואה ש"היום אחרי הצהרים הולכים לים/ לבקר את סבתא" וכדומה. בכל בוקר נזכיר לילדים את סדר היום ובכך נפחית את חוסר הוודאות שלהם, ונגרום לשקט ורוגע .
חשוב לאפשר בסדר היום "זמן חופשי" שהוא משבצת זמן באחריותו הבלעדית של הילד, ובמסגרתה יוכל להחליט מה הוא רוצה לעשות (להזמין חבר, לצייר, לצפות בטלוויזיה ועוד) .
החופש הגדול מאפשר זמן לבילוי ארוך מהרגיל של כול המשפחה. חופשה משפחתית אינה בהכרח חופשה במלון/ נסיעה לחו"ל, אלא זמן משותף של הורים וילדים לעשייה של דברים יחד, שלרוב אינם נעשים ביומיום (פיקניק, טיול אופניים, לינה בשטח, קומזיץ). הפעילות המשותפת תורמת לתחושה שההורים הם חלק מהחופש, ואלו הזיכרונות שילוו אותנו אחר כך לכול החיים.

עקרונות החוקים וגבולות:
העיקרון המנחה הוא להמשיך בתקופת החופש הגדול עם החוקים והגבולות של הבית. אנו מגמישים את הגבולות בנושאים הנראים לנו כנכונים כדוגמת: "שעת השכבה". החושך יורד מאוחר, אנו מבלים שעות ארוכות יותר מחוץ לבית, ולכן שעות ההשכבה מתגמשות בהתאם לגיל הילד.
על החוקים הערכיים של הבית אנו לא מתגמשים! כלומר, אם ילד מדבר לא יפה או מתנהג בצורה לא מקובלת, יש להמשיך ולהפעיל את התוצאה ההגיונית (ע"פ התיאוריה האדלריאנית תוצאה הגיונית היא פעולה חינוכית שההורים עושים ברוח טובה, כדי לשמור על הסדר התקין של החיים, על פי אותם חוקים ותקנות שהם עצמם קבעו. מבלי להטיף מוסר תוך השתתפות כנה בצערו של הילד שהתנסה באי הנוחות ובנזק של אי שמירה על סדרי החיים ואי קבלת הגבולות) כי למרות שזה חופש, אנחנו לא פורקים עול וזוכרים לשמור על חוקי הבית.

בטיחות הילדים:
בהתאם לפעילות בסדר היום שנגבש, חשוב להזכיר ולחדד לילדים כללי התנהגות וזהירות (להישמע למדריכים, לחגור חגורות בטיחות, שתייה מרובה, שימוש בקרם הגנה, כניסה לבריכה ולים רק בנוכחות מציל וכדומה).

תזונה נכונה:
במסגרת השמירה על עקרונות הבית, חשוב שהילדים ימשיכו בהרגלים שסיגלו לעצמם כל השנה גם בתקופת החופש הגדול (לדוגמא: ארוחת בוקר לפני היציאה מהבית). מאחר והילדים מבלים בחופשה שעות רבות מחוץ לבית, יש להדגיש בפניהם את החשיבות של אכילה מסודרת ומאוזנת ולעזור להם בכך (לצייד אותם במים, פירות טריים וכ"ו).
מאחר ובכל זאת, בתקופת החופש ישנה עלייה באכילת החטיפים/ ממתקים, כדאי לשבץ ב"סדר יום" זמן לפעילות ספורטיבית (לדוגמא: צעידה משפחתית בסוף כל יום).

זמן להעצמה אישית :
השהות הממושכת בבית במחיצת ההורים מסייעת בהעצמה האישית של ילדינו ומחזקת את תחושת השייכות, היכולת והמסוגלות.
ניתן לעודד את המגמה באמצעות:
• עידוד וחיזוק המעורבות במטלות הבית (שמירה על אחים קטנים, שטיפת כלים, קיפול כביסה) יגרמו לילד להרגיש משמעותי ונחוץ במשפחה.
• יוזמה ועשייה יוסיפו לתחושת המסוגלות העצמית של הילד (החלטה על :סידור הארון, צביעת החדר, סידור אלבומי תמונות ועוד)
• זמן איכות פרטני של ילד עם הורה יסייע להעלאת הביטחון העצמי וחיזוק והעמקת הקשר.
• תקופת החופש מאפשרת זמן להתמודדות עם אתגרים (רגשיים/ לימודיים/ מוטוריים) שתסייע בהעלאת תחושת המסוגלות של הילד (גמילה מחיתולים, מתן שיעורים פרטיים, זמן ללימוד שחייה, רכיבה על סוסים כטיפול רגשי וכ"ו).

גמישות הורית:
אז מה בעצם ההזדמנות ?החופש הגדול מאפשר לילדים שלנו לחוות צדדים נוספים של ההורות שלנו. בזמן החופשה המשותפת יבואו לביטוי צדדים יותר נינוחים ומשוחררים שלנו, לצד הורות בשלט רחוק כאשר הילדים נמצאים בבית בעוד אנחנו בעבודה. מכאן שהחופש הגדול מחייב אותנו לסגנון הורות גמיש ויצירתי תוך שימור הסמכות ההורית.

חופשה נעימה!

שרון שלו - מנחת קבוצות הורים מוסמכת - בשיטת אדלר


 

תגובות
הוסף תגובה

צילום תגובה
מאת:
נושא:
  בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאים הבאים:
אין לפרסם באתר תגובות המפרות הוראות כל דין ובכלל זה תגובות בעלות אופי מיני בוטה, תגובות מאיימות, גזעניות, מוציאות לשון הרע, מעודדות לביצוע הסתה, פוגעות בפרטיות, מזיקות, פוגעות ברגשות הציבור, מפרות זכויות קניין רוחני ותגובות בעלות אופי מסחרי ו/או מידע פרסומי. האחריות הבלעדית לתוכן התגובה הינה של כותב התגובה. וואלה שומרת לעצמה את הזכות למסור את פרטי כותב התגובה לכל גורם בהתאם לשיקול דעתה ושומרת לעצמה את הזכות לפרסם רק חלק מהתגובות ו/או למחוק תגובות שפורסמו. אין באמור לעיל כדי לגרוע מהאמור בהוראה מהוראות תנאי השימוש באתר או בכל דין אחר.
הוספת תגובה
מאת:
נושא:
תוכן:
בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאים הבאים:
אין לפרסם באתר תגובות המפרות הוראות כל דין ובכלל זה תגובות בעלות אופי מיני בוטה, תגובות מאיימות, גזעניות, מוציאות לשון הרע, מעודדות לביצוע הסתה, פוגעות בפרטיות, מזיקות, פוגעות ברגשות הציבור, מפרות זכויות קניין רוחני ותגובות בעלות אופי מסחרי ו/או מידע פרסומי. האחריות הבלעדית לתוכן התגובה הינה של כותב התגובה. וואלה שומרת לעצמה את הזכות למסור את פרטי כותב התגובה לכל גורם בהתאם לשיקול דעתה ושומרת לעצמה את הזכות לפרסם רק חלק מהתגובות ו/או למחוק תגובות שפורסמו. אין באמור לעיל כדי לגרוע מהאמור בהוראה מהוראות תנאי השימוש באתר או בכל דין אחר.